February 3, 2023

Doduše, “Emancipacija” redatelja Antoinea Fuqua nije samo o ropstvu. Umjesto toga, oslanja se na napetost između biografije i neizvjesnosti, brutalnosti i herojstva, prestižne drame i napetog akcijskog filma. Ako je ova napetost između različitih stilova i nevjerojatnih tonova bila namjerna, moglo bi se reći da je “Emancipation” lukav pokušaj ponovnog hvatanja subverzivnih narativa robova u Blaxploitationu. Peterov lik i propulzivni humor Fuquaina filma imaju više zajedničkog s “Legendom o crncu Charleyju” nego s “12 godina ropstva”. Međutim, nije posve jasno jesu li Fuquaovi izbori toliko namjerni da vjeruje da on namjerno želi ovu vrstu neugodnog žanra.

Tko je Pedro? Simbol, otporni buntovnik, obiteljski čovjek, akcijska zvijezda s ove strane Ramba koji tumara močvarom i bori se s lovcima na robove i aligatorima? Fuqua vjeruje da je Peter sve to. Nažalost, noseći ovoliko šešira, “Emancipacija” postaje iscrpno, okrutno i stilski pretjerano prepričavanje čovjeka čije je samo lice predvodilo abolicionistički napad. “Emancipacija” je prazan žanrovski film koji rijetko daje odgovor “Čemu ova priča i zašto sada?”

Smještena u 1863., nakon što je Abraham Lincoln potpisao Proklamaciju o emancipaciji, istinita priča počinje nizom snimaka praćenja dronova koji prelaze šumovitu močvaru, protežući se preko plantaže pamuka gdje su porobljeni Afroamerikanci, koji su prikazani kako poziraju uz kitnjaste vizualne efekte, radili posao. U kabini, Peter (Will Smith) pun ljubavi miluje vitko stopalo svoje žene Dodienne (Charmaine Bingwa) vodom dok ih njihova djeca okružuju. Oni su bogobojazni ljudi koji vjeruju da će im Gospodin dati snagu i spas protiv bijelih ljudi koji ih vide samo kao imovinu. Njihova ih vjera, nažalost, ne može sakriti od stvarnosti ovog sustava: dva bijelca odvlače Petera od njegove obitelji, tjerajući ga da povuče okvir vrata sa zidova u pokušaju da bude sa svojim voljenima. Prodan je vojsci Konfederacije kao radna snaga za izgradnju željeznice.

U ranijem svijetu, prije nego što je ošamario Chrisa Rocka na prošlogodišnjoj dodjeli Oscara, Smith je to zacijelo zamislio kao svoj trenutak za Oscara. A marljivost da se postigne takvo priznanje je očita, a ponekad i previše očita. Za Smitha, Peter je malo drugačiji od prototipskih uloga koje igra. Smith odbacuje svoj čisti izgled u potrazi za neurednim, neurednim izgledom s ožiljcima. Nikada majstor naglasaka (njegova neslavna izvedba u “Concussion” to govori), Smith odlučuje slijediti put britanskih glumaca koji svoje glasove mijenjaju u američki ton; on spušta glas za oktavu i dodaje neke potrebne infleksije. Rezultat je kontrolirani zvučni okret koji ujednačava emocionalni raspon vašeg govora. Ipak, Smithova fizička transformacija ne može se u potpunosti zanemariti. Peter se ne boji pogledati bijelce u oči ili braniti svoje porobljene prijatelje, čak i ako to znači smrt. Lagano pognuto držanje u kojem Smith hoda govori da je Peter pogrbljen, ali nikada slomljen (izgled koji bi mogao imati dodatnu težinu da u izravnom scenariju Williama N. Collagea Peter nije koristio točan opis da bi sebe opisao).