Božićni i klasični koncerti idu zajedno kao saonice i sobovi. Bilo da se radi o božanskoj veličini Handelovog djela Mesija ili ekstravagantni hir Čajkovskog Orašar, postoji široka lepeza omiljenih favorita kojima se možete obratiti kada nastupi zimski solsticij. Uz toliko korištenog i cijenjenog materijala za izbor, bilo bi razumljivo da bi koncerti klasične glazbe u Atlanti igrali sigurnu igru ​​i držali se miljenika publike, daleko od avangardnih i eksperimentalnih područja.

Ali prošli petak navečer u Prvoj prezbiterijanskoj crkvi u Atlanti, program “Harfa za praznike” pokazao je zašto blagdanski koncerti ne moraju biti predvidljivi i sigurni. Odvažna, ali uvijek zadivljujuća izvedba trija za harfe Challenge the Stats, umjetnika koji žive u crkvi, otvorila je novi put u promicanju etničke raznolikosti u klasičnoj glazbi. Koncert je uspio ostati u dva kruga – toplim i primamljivim područjima sezonske familijarnosti, kao i hrabrom i fascinantnom svijetu etnomuzikologije.

Harfistica iz Atlante i osnivačica Challenge the Stats Angelica Hairston otvorila je događaj solo izvedbom “Navajo Vocable no. 4″, Navajo pijanista i skladatelja Connora Cheeja. Dok njegov rad nesumnjivo spada pod okrilje suvremenih žanrova “new age” i “world music”, Cheejev stil pisanja pjesama ukorijenjen je u indijanskoj glazbenoj tradiciji njegovih predaka.

Njegov rad ima kontemplativan i hipnotički aspekt koji se vrlo dobro prenosi na pulsirajuću prirodu harfe. Hairston je dobro uhvatio tu kvalitetu u svojoj izvedbi, koja je postavila delikatan, intiman ton za cijelu noć. Hairston je izveo ovo djelo i nekoliko drugih skladbi Connora Cheea na svom albumu iz 2021 Navajo klavir (ponovno), jasan kompliment samog skladatelja.

Hairstonu su se ubrzo pridružili Robbin Gordon-Cartier, predsjednik ogranka Sjevernog Jerseyja Američkog harfističkog društva, i dr. Mallory McHenry, profesorica harfe na Butler School of Music na Sveučilištu Texas u Austinu. Trio je bio prizemna i srodna kombinacija, sa svakim članom koji je unosio zapovjednu prisutnost i bezbrižnu auru u ono što bi inače bilo zamišljeno, povučeno istraživanje glazbe.

Trio je izveo još jedno Cheejevo djelo, svjetsku premijeru “Pathways for Three Harps”. Chee dobro uravnotežuje tonske mogućnosti harfe s ozbiljnom pentatonskom melodijom koja se razvija u srednjem registru, arpeggiima koji se vrte duž gornjeg dijela i svečanom, glatkom basovskom pratnjom. Rezultat je bio rad koji je do velikog učinka proširio potencijal nagoviješten u prethodnim solo radovima.

Robbin Gordon-Cartier
Tijekom emisije, Robbin Gordon-Cartier podijelila je strašnu priču o predrasudama koje je iskusila kao crna harfistica u pretežno bijelom svijetu klasične glazbe. (Fotografija D. Henson-Conant)

Dok bi Cheejev fascinantan i inovativan rad mogao lako ispuniti cijeli set, trio je prebacio brzinu na sezonski prikladniji teritorij s pjesmom “Winter Vacation for Three Harps” afroameričke klasične tekstopisce iz sredine stoljeća Betty Jackson King. Djelo se bavi glazbom za harfu koja bi se mogla smatrati “tradicionalnom”: kaskadni arpeggio i svijetli, anđeoski kontrapunkti. Poslužio je kao prekrasan prijelaz na favorite sezone i prilika za Hairstona i društvo da pokažu razinu kemije i interakcije koja je nadmašivala njihovo ograničeno vrijeme za probe.

Noć se nastavila s originalnim vrtnjama sezonskih favorita – “We Three Kings” bila je puna melodijskih ukrasa i akordskih eksperimentiranja koja su stari kesten pretvorila u putovanje kroz zadivljujuća carstva harmonijskog modernizma. “Silent Night” je aranžirao Brandee Younger i nosio je jazz harmonijsku paletu upotpunjenu septakordima, produženim glasovima i glatkim osjećajem njihanja koji je udahnuo novi život jednom od najdugotrajnijih klasika blagdanske sezone.

Jedini loš trenutak došao je s neizbježnim segmentom pjevanja publike. Čini se da nijedan klasični božićni koncert nije potpun bez umirućeg žamora loše pripremljene publike. Postoji razlog zašto je riječ “publika” izvedena iz latinskog što znači “čuti” i taj razlog uvijek dolazi do izražaja kada se božanska aura božićnog koncerta svede na amaterske pjesme.

Unatoč svoj radosnoj toplini, postojao je edukativni aspekt večeri koji zaslužuje komentar, posebno zbog načina na koji je provedena. Harfa je dirljiv simbol većeg cilja Challenge the Stats: baš kao što klasični svijet ima izrazito mali broj crnaca i hispanoameričkih sudionika, tako je i harfa često zanemarena u većem orkestru.

Hairston, Gordon-Cartier i McHenry podijelile su priče o svojim iskustvima crnkinja u visoko angliziranom svijetu klasične glazbe. Jedna od anegdota bila je posebno dirljiva: Gordon-Cartier, najstarija u trojcu, govorila je o svojim iskustvima kao djevojčice na recitalima harfe. Završila je svirati svoje djelo na koncertu, samo da bi bijela majka sljedećeg izvođača očistila instrument prije nego što je dopustila nastavak koncerta.

Njihove su priče bile nježan, ali nepokolebljiv podsjetnik da liječenje rasnih podjela u našoj zemlji služi još većem i često zanemarenom dobru: potencijal za nove ideje i dobro uspostavljene tradicije da rade zajedno na stvaranju nevjerojatne glazbe.

Challenge the Stats nastavit će svoju rezidenciju u First Presbyterian Church of Atlanta 16. siječnja s Trials to Triumph: MLK Celebration s fagotistom Andrewom Bradyjem.

🇧🇷

Jordan Owen počeo je profesionalno pisati o glazbi sa 16 godina u Oxfordu, Mississippi. Diplomirao je 2006. na Berklee College of Music, profesionalni je gitarist, vođa benda i tekstopisac. Trenutno je glavni gitarist jazz grupe Other Strangers, power metal sastava Axis of Empires i melodičnog death/thrash metal sastava Century Spawn.