Ubrzo nakon što je Simfonijski orkestar Atlante prije mnogo mjeseci najavio svoju tekuću sezonu, zakazani koncert za ovaj tjedan zaokružen je crvenom bojom na kalendaru, ne smije se propustiti. Postojala su samo dva djela u nečemu što se činilo izuzetnim programom: potresan prikaz mučnog života umjetnika u Sovjetskom Savezu, predvođen dirigentom u usponu; i briljantan, nesalomljiv violinski koncert sa slavnim violinistom na središnjem mjestu.

Sigurno se i mnogo drugih ljudi družilo, jer je predstava bila rasprodana. I izvedba nije razočarala.

Posljednjih tjedana, pod gostujućim dirigentima različitih sposobnosti i ambicija, ASO je zvučao ljubazno i ​​angažirano ili, jednako često, rastreseno i pomalo nestalno. Za neke od tih gostiju, osnovna zadaća dirigenta – održavanje orkestra na okupu i uravnoteženost dionica – bila je muka.

Ali ne u četvrtak, kada je dirigent Elim Chan držao sve pod strogom kontrolom za popularni Koncert za violinu Čajkovskog i Šostakovičevu zamišljenu Simfoniju br. 10. Rođena i odrasla u Hong Kongu, a sada živi u Europi, brzo dobiva pozive od velikih orkestara. U svojim 30-ima, još uvijek mlad za dirigenta, Chan već dominira na podiju.

Šostakovič je jedno od njegovih najbolje konstruiranih djela i, u najjačim izvedbama, također njegova najdirljivija simfonija. Lako se čita (i čita se previše) autobiografija u izmučenoj glazbi sovjetskog skladatelja, gdje je strah od gulaga bio valjana briga, gdje su diktator Staljin i njegovi sluge mogli izvoditi apstraktne simfonijske zvukove kao prijetnju državi. Ali Staljin je umro 1953., a ubrzo nakon toga Šostakvič je započeo svoju Desetu simfoniju. Nema kodiranih, često otkačenih, dvosmislenih odlomaka koji su obilježje većine njegovih ranijih radova. Deseti se čini potpuno osobnim, mračnijim, a možda je njegova jedinstvena moć zato što je maska ​​konačno spuštena.

elim chan
Chan je veličanstveno izvukao ono najbolje iz simfonijskog orkestra Atlante.

Chanove geste uvijek su bile pažljive i precizne, s lijevom rukom koja je lijepo oblikovala faze i električnom energijom koja je izvirala iz njegove palice. Veći dio jednosatne simfonije nisam mogao odvojiti pogled od kraja te palice, gdje je i najmanji pokret pokretao ogroman, fokusiran zvuk glazbenika.

Prvi je potez procijenila zamišljeno, melankolično i neopisivo sa sluhom za dramu. Isprva je bio suzdržan, gotovo bojažljiv, nesklon ponuditi nezaslužene emocije. Uvodne solaže na klarinetu Teda Gurcha bile su propisno ublažene – tragedija života u represivnom režimu – jedan od nekoliko duboko ekspresivnih doprinosa limenih instrumenata.

Bilo je trenutaka kada sam poželio da je Chanova kontrola oslabila. Postoji dionica rastućeg intenziteta, zavijanje limenih glazbala i izluđujuće nervoznih žica, koje se iznenada oslobađaju u lucidnom stampedu, bacajući slušatelja naprijed. Ne možete tome odoljeti. Ovdje je maestro čvrsto držao uzde, prigušujući trenutni osjećaj zamašnog kretanja i slobode.

Iz razumljivih razloga, skladatelj je uvijek bio sramežljiv u određivanju narativa u svojoj glazbi. Ali kaže se da je divlji, brutalni, militaristički drugi stavak bio zamišljen kao portret zla, samog Staljina. (Možete li zamisliti tog Staljinovog obožavatelja Vladimira Putina mrzi Šostakovič 10.) ASO je svirao s oštrom žestinom i krajnjim uvjerenjem.

Uistinu, tijekom cijele simfonije, Chen je imao ASO koji su svirali najbolje od svog kolektiva, prateći njihovo čitanje – uvjerljivo do kraja, često prikovano.

Koncert je otvoren Koncertom Čajkovskog, koji je možda i najizvođenije glazbeno djelo na cjelokupnom repertoaru ASO-a, a izvode se gotovo svake godine. (Zadnji put su svirali 2021.) S Hilary Hahn kao solistom, zvučalo je svježe i možda dublje, introspektivnije nego što smo navikli čuti. Violinistica je pobrala veliki pljesak kada je izašla na pozornicu. Ona je očito voljena glazbenica.

elim chan
U prvim trenucima nastupa Hilary Hahn osjećalo se da će se dogoditi nešto posebno.

Od pregnantnog orkestralnog uvoda – osjećate da će se nešto veliko pojaviti – Chan je natjerao orkestar da svira tiho, s metodičnom pažnjom za detalje. Hahn je blistava zvijezda i djeluje kao emocionalno zrela osoba. Iako se ponekad čini da glazba traži blistav tretman, čini se da ne može ništa reproducirati zbog blještavila. Njegov je ton usredotočen i vedar, ali nema ničeg atletskog ili blještavog u njegovoj super-virtuoznosti. Ona je hladne glave.

U detaljnom uvodnom stavku punom teme, postoji zadivljujući dio u kojem violinist uzima jednu od glavnih melodija, svira je neko vrijeme, a zatim je ubrzava velikom brzinom, uz pratnju orkestra. Hahn ga je nekako učinio težim i čak malo dubokim – jedan od nekoliko trenutaka naježenja. U središnjem stavku Canzonette Hahn ju je ponudio kao opernu ariju, gdje naša junakinja pjeva o izgubljenoj ljubavi.

Blistavo finale često se igra što je brže moguće, poput uzbudljivog izleta. Svidjelo mi se kako su se Hahn i Chan malo suzdržavali, pucajući u naletu nota, ali s kontroliranim intenzitetom. Ovo je bila ozbiljno sofisticirana izvedba Čajkovskog.

Hahn se vratila na bis – turobni solo Bachov pokret – koji je posvetila pokojnom Christopheru Rexu, bivšem glavnom violončelistu ASO-a i pokretačkoj snazi ​​mnogih lokalnih komornih glazbenih i festivalskih nastupa.

Raspored se ponavlja u subotu u 20 sati, iako je ulaznica možda ograničeno ili nemoguće nabaviti. Ipak, vrijedi pokušati.

🇧🇷

Pierre Ruhe bio je osnivač i izvršni direktor ATL Arts🇧🇷 Kulturni je kritičar i novinar za washington postLondon Financial Times i Atlanta Journal-Ustav, i bio je direktor umjetničkog planiranja Simfonijskog orkestra Alabame. Direktor je izdanja u Rana američka glazba🇧🇷